
Σάρκα και οστά παίρνει από τον ΑΔΜΗΕ και το σχέδιο για την άρση της ενεργειακής απομόνωσης των Δωδεκανήσων, καθώς σύμφωνα με πληροφορίες του energypress.gr, οι πρώτοι διαγωνισμοί για το πρότζεκτ πρόκειται να προκηρυχθούν μέσα στο 2024. Οι διαγωνισμοί αυτοί θα αφορούν τα καλωδιακά τμήματα και τους δύο Σταθμούς Μετατροπής της διασύνδεσης Κόρινθος – Κως, δηλαδή της βασικής «ηλεκτρικής λεωφόρου» με την οποία θα ενταχθούν στο ηπειρωτικό δίκτυο και τα νησιά του νοτιοανατολικού Αιγαίου.
Η συγκεκριμένη διασύνδεση θα είναι συνεχούς ρεύματος υψηλής τάσης (HVDC) -η δεύτερη στη χώρα μας μετά τη «μεγάλη» διασύνδεση της Κρήτης- συνολικής ισχύος 900 Μεγαβάτ. Σύμφωνα με τον ΑΔΜΗΕ, με το εν λόγω έργο θα δημιουργηθεί ένας απ’ ευθείας ισχυρός δρόμος τροφοδότησης των Δωδεκανήσων από το ΕΣΜΗΕ σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα, ενώ θα επιτραπεί και η μεγαλύτερη διείσδυση των ΑΠΕ. Η επιλογή της Κω έγινε καθώς αποτελεί το πλησιέστερο σημείο σύνδεσης με το ΕΣΜΗΕ.
Για την υλοποίηση του έργου, προβλέπεται η κατασκευή δύο Σταθμών Μετατροπής, στην Κόρινθο (πλησίον του ΚΥΤ Κορίνθου) και στην Κω (Μαστιχάρι), καθώς και η πόντιση δύο υποβρύχιων καλωδίων HVDC συνολικού μήκους 380 χιλιομέτρων. Από τα σημεία προσαιγιάλωσης μέχρι τους σταθμούς, θα εγκατασταθούν υπόγεια καλώδια HVDC.
Για να «βγουν στον αέρα» οι διαγωνισμοί μέσα στο 2024, ήδη βρίσκονται σε φάση σύνταξης τόσο για τους Σταθμούς Μετατροπής όσο και για τα καλωδιακά τμήματα της διασύνδεσης. Παράλληλα, έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες πεδίου για τις αναλυτικές μελέτες βυθού καθώς για τις μελέτες εναερίων και υπογείων Γραμμών Μεταφοράς σε Κόρινθο και Κω.
Η επεξεργασία των δεδομένων πεδίου είναι σε εξέλιξη και οι οριστικές μελέτες (σχέδια, αναφορές, κλπ) θα έχουν πλήρως αποπερατωθεί εντός των επόμενων μηνών έτσι ώστε να συμπεριληφθούν στις διακηρύξεις. Νωρίτερα, είχε «κλειδώσει» η επιλογή χώρων των δύο Σταθμών μετατροπής, ενώ ολοκληρώθηκαν και οι προμελέτες όδευσης των Γραμμών Μεταφοράς (εναερίων εναλλασσομένου ρεύματος σε Κόρινθο και υπογείων συνεχούς ρεύματος σε Κόρινθο και Κω).
Την ίδια στιγμή, έχει ήδη υποβληθεί η ΜΠΕ του έργου, για περιβαλλοντική αδειοδότηση. Επίσης, προετοιμάζονται τα φύλλα απαλλοτριώσεων, για να κατατεθούν αμέσως μετά την έκδοση της ΑΕΠΟ.
Υπενθυμίζεται ότι με τη διασύνδεση θα γραφτούν «τίτλοι τέλους» για 6 αυτόνομα ηλεκτρικά συστήματα: Κάρπαθος (Κάσος διασύνδεση υπό ΜΤ), Ρόδος (Χάλκη διασύνδεση υπό ΜΤ), Σύμη, Κως – Κάλυμνος (Ψέριμος, Τέλενδος, Νίσυρος, Τήλος, Λέρος, Λειψοί, Γυαλί διασύνδεση υπό
ΜΤ), Πάτμος και Αρκιοί (Μαράθι διασύνδεση υπό ΜΤ). Σύμφωνα με το ΔΠΑ 2024-2033, που έχει υποβάλει ο Διαχειριστής προς έγκριση στη Ρυθμιστική Αρχή, το σύνολο των έργων θα ολοκληρωθεί το 2028. Ο προϋπολογισμός τους είναι 2,026 δισ. ευρώ.
